Proč (ne)jíst ovoce?

13. ledna 2015 v 13:16 | Llamka |  Kolem okolo
Ještě před pár týdny by má odpověď asi byla: protože jsi pako. Vždyť co může být prospěšnějšího než přírodní produkt, který nám vyroste na stromě/palmě/rostlince, než krásné, čerstvé ovoce.

Nejdříve chci zdůraznit, že rozhodně neříkám, že jíst ovoce je špatné. To ne! Ovoce obsahuje obrovskou spoustu vitaminů, stopových látek a podobně, díky kterým ke zdravé stravě patří. Jenže jsem si všimla, že celkem dost "opravdických" fitnessáků ovoce vůbec, nebo skoro vůbec nejí a jsou i výživoví poradci a trenéři, kteří ho taktéž nedoporučují. Tak jsem chtěla zjistit proč.



Ovoce = tuk??
Samozřejmě, že ovoce samo o sobě obsahuje tuk jen naprosto vyjímečně - běžné druhy jako jablka, banány nebo citrusy ho pochopitelně nemají. Zato obsahují fruktózu - ovocný cukr. Ta se narozdíl od jiných sacharidů "zpracovává" (přeměňuje na glykogen) jenom v játrech a ta jí zvládnou přeměnit jen určité množství. Zbytek- obvykle asi 40%- se nám bohužel může uložit přímo ve formě tuku. Podraz.

Pěkně pohnojené jahůdky
Dost lidí se konzumaci ovoce brání i argumenty, že dovážené ovoce je sklizeno ještě neuzrálé a tím pádem neobsahuje zdaleka tolik vitamínů, jako kdyby bylo ponecháno na stromě až do úplné spokojenosti, a ten zbytek je stejně špatně hnojen a podobně. Nechci v tomto dělat žádné závěry, nejsem odborník. Nabízí se mi ale jednoduché řešení - pokud z tohoto ochuzování ovoce máme strach, nakupujme od bio farmářů na trzích nebo od babiččiny sousedky Jarušky na venkově.


Můj závěr? Pokud netoužíte po vysekané "bikini fitness" postavě, není podle mě důvod ovoce občas nejíst. Nejlépe v kombinaci s bílkovinami, správými tuky či vlákninou, pak se fruktóza údajně stačí líp vstřebat a víc nás zasytí. Já osobně jsem dřív, když jsem ještě "moc nevěděla", ovoce jedla fakt hodně - na snídani, dopolední a často i jako odpolední svačinu a třeba místo dezertu po večeři. A to podle mě moc je - teď si dávám kousek ovoce v ranní kaši a jako součást dopolední svačiny - snažím se ho však doplnit třeba trochou tvarohu, vloček nebo pár oříšky.

Co myslíte vy, je pořád rozumné denně jíst ovoce? Jak jste na tom se spotřebou vy?:-)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Monika Monika | 13. ledna 2015 v 18:28 | Reagovat

Mě osobně ovoce chutná a nemám problém ho sníst, ale sama od sebe si ho v obchodě skoro vůbec nekoupím ani si ho sama od sebe nedám, pouze pokud mi ho někdo "nabídne". Takže ovoce a zeleninu nejím skoro vůbec.

2 Lenka Lenka | 13. ledna 2015 v 19:35 | Reagovat

Ovoce jím každý den, minimálně dva kusy. Dopoledne, protože jak už bylo zmíněno nahoře, obsahuje hodně vitámínů a prospěšných látek a ty já potřebuji. Hlavně se po něm cítím svěží a myslím, že KAŽDÝ člověk, by měl jíst alespoň ten jeden kousek denně.. Vitamíny jsou vitamíny.. :-)

3 Aky(šek) Aky(šek) | 13. ledna 2015 v 23:13 | Reagovat

Taky nejsem odborník, ale slyšela jsem, že fígl ovoce je právě v tom, že vedle fruktózy obsahuje taky vlákninu. Vláknina pomáhá tomu, aby se cukr z ovoce neukládal ve formě tuků, ale tělo ho přemění v energii. Proto je taky rozdíl dát si 100 kcal v ovoci a 100 kcal v čokoládě. Cukr z čokolády se nám okamžitě ukládá, kdežto z ovoce ne. Aneb není cukr jako cukr. (A ještě jeden fígl - když už zhřešíte a dáte si nějakou tu čokoládu, zajezte ji jablkem, trošku to ty cukry stáhne.) :-D

4 Kristýna Kristýna | E-mail | 14. ledna 2015 v 13:23 | Reagovat

Ano, jím ovoce, je to pro člověka rozhodně přirozenější, než ho nejíst z výše zmíněných důvodů a místo toho se cpát vitamíny z kapslí :)
Ovoce má spoustu vlákniny, takže ten cukr z něj se vstřebává pomalu a neuloží se hned do špeků :D něco jiného by bylo pít z něj jen tu šťávu.. (tuším, kde jsi k podobným názorům přišla, ale ty tablety fakt nech v obchodě a na poradce v tomto směru nedávej :-) )

5 fitness-lamka fitness-lamka | E-mail | Web | 14. ledna 2015 v 13:43 | Reagovat

Všem moc děkuju za názory:-) Jak už jsem několikrát psala, nejsem odborník, proto rozhodně nehlásám, že mé názory jsou jediné a správné. Jsem naopak ráda, když těmi svými taky přispějete:-) Navíc věřím, že každé tělo je jiné a tak mu sedí trochu jiné zacházení (tím neříkám, že někomu sedí výlučně cpaní se glutamáty od rána do večera:-D) Nemůžu ale nereagovat na Týnin příspěvek - chemické, fyziologické a jiné reakce těla na fruktózu a další druhy cukru detailně neznám, takže samozřejmě připouštím, že můžeš mít pravdu:-) Taky ale upozorňuju, že jsem v žádném případě nijak nedoporučila vitamíny v kapslích:-) Souhlasím s tebou i ostatními, že ovoce je výborným zdrojem vitamínů a vlákniny.

6 sarah. sarah. | Web | 20. ledna 2015 v 21:32 | Reagovat

Dobře jsi to napsala. Slyšela jsem, že by se ovoce mělo jíst jenom dopoledne :) Na druhou stranu, když mě večer honí mlsná, radši šáhnu po mandarince/jablku, než čokoládě... :D

7 jenn jenn | 26. ledna 2015 v 17:32 | Reagovat

jedla bych to pořád :D :-D  :-D  :-D

8 fitness-lamka fitness-lamka | E-mail | Web | 26. ledna 2015 v 17:33 | Reagovat

[6]:Děkuju:-) Jasně, vždycky lepší pomeranč než Milka, že jo :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama